نکات مهم در خرید دستگاه واترجت


 

نکات مهم در خرید دستگاه واترجت

 

هزینه‌های جاری و تامین قطعات

دستگاه واترجت برای برش، آب مقطر مصرف می کند و برای خنک کردن دستگاه در هنگام کار به حجم قابل توجهی آب نیاز است، برای برش قطعات افزون بر آب مقطر ماده‌ای به‌نام ابرسیو نیز مصرف می کند. این دستگاه با برق 100آمپر کار می‌کند. هرششماه تا یک‌سال بسته به میزان کار قطعاتی چون دهانه نازل، شبکه‌های میز کار، لوله‌های رابط و... مستهلک می شوند و نیاز به تعویض دارند. بسیاری از قطعات دستگاه و همچنین ماده مصرفی ابرسیو  از خارج کشور وارد می شوند و در شرایط تحریم کنونی قیمت آنها افزایش می‌یابد و گاهی برخی قطعات در داخل نایاب می‌شوند.

هزینه سرویس دستگاه و تخلیه حوضچه زیر میز کار هم در زمره هزینه‌های جاری به‌شمار می‌روند.

 

اپراتور آشنا به دستگاه

دستگاه‌های صنعتی گرانقیمت و دقیق نیازمند اپراتورهای کارآزموده و باتجربه هستند، زمان زیادی از ورود دستگاه واترجت به ایران نمی‌گذرد بنابراین یکی از مشکلات اصلی خریداران کمبود اپراتور آشنا به واترجت است، بهتر است پیش از خرید دستگاه به دنبال اپراتور آشنا باشید وگرنه باید مدتها دستگاه را بدون استفاده رها کنید و به دنبال یک اپراتور مناسب بگردید. ناگفته نماند رادوکس با وعده « آموزش رایگان کاربران در آلمان»  تلاش می‌کند خیال مشتریان را از این بابت راحت کند اما این وعده هیچ ضمانت اجرایی ندارد.

 

کاربری دستگاه

باید توجه داشت که واترجت دستگاه گرانقیمت و پرهزینه‌ای است بنابراین پیش از خرید باید کاربری آن تعریف شود و اگر برای ارایه خدمات خریداری می شود از وجود مشتری تا اندازه‌ای اطمینان به دست آید.

از سوی دیگر واترجت دستگاهی با قابلیت‌های ویژه است، معمولا برای کارهایی از آن استفاده می شود که دستگاه‌های دیگر یا اصلا نمی‌توانند انجام دهند یا در اندازه انتظار خواسته‌ها را برآورده نمی‌کنند. بنابراین اگر کاری که از دستگاه واترجت انتظار دارید دستگاه دیگری برآورده می‌کند، در بیشتر موارد آن دستگاه به صرفه‌تر از واترجت است.  

 

دقت دستگاه

می‌دانیم که دقت دستگاه‌های صنعتی نقش تعیین‌کننده‌ای درکارایی و ارزش‌گذاری دستگاه دارد، دقت دستگاه‌های واترجت بسته به شرکت سازنده و مدل دستگاه متفاوت است، برای نمونه‌های چینی و ایرانی هرگز به عدد مورد ادعای فروشنده که احتمالا در کاتالوگ آن هم درج‌شده است اطمینان نکنید و اگر امکان دارد حتما پیش از خرید دقت دستگاه را آزمایش کنید.

 

اندازه و استحکام میز کار

بدیهی است که میز کار کوچکتر دامنه پذیرش سفارش را محدود می‌کند. اما به جز اندازه‌ی میز، استحکام آن هم بسیار مهم است. دستگاه واترجت می‌تواند انواع مواد سخت، با چگالی بالا در ضخامت‌های به نسبت بالا را برش دهد. یک دستگاه واترجت با قدرت 50اسب طبق ادعای سازندگان می‌بایست فولاد را تا 14 cm برش دهد. بنابراین میزکار باید توان پایداری در برابر وزن و سنگینی بالا را داشته باشد. در یک مورد سفارش برش فولاد هاردوکس به ضخامت 6سانتیمتر و ابعاد160×160cm وقتی قطعه روی میز کار  200cm ×300 دستگاه رادوکس متعلق به شرکت نقشستان قرار گرفت میزکار از هم پاشید.  

 

قدرت پمپ

یکی از مهم‌ترین مولفه‌های ارزیابی و ارزش‌گذاری دستگاه واترجت قدرت پمپ است، این مولفه تعیین‌کننده‌ی توان برش و درنتیجه محدوده‌ی کارایی و سفارش‌پذیری دستگاه است، از سوی دیگر قدرت پمپ در میزان عمر مفید دستگاه، میزان مواد مصرفی، کیفیت برش و طول زمان برش هم تاثیر دارد.

 

سازندگان معتبر

دستگاه واترجت برش را با نشان‌های گوناگون و مدل‌های مختلف به‌لحاظ سیستم کار، دقت، قدرت پمپ و.. با قیمت‌های گوناگون ارایه شده‌اند. ارزان‌ترین دستگاه‌ها نشان‌های چینی هستند که از دید کارایی و عمر مفید خرید آنها اصلا توصیه نمی‌شود. پس از آنها نمونه‌های دستگاه واترجت مونتاژشده در ایران هستند، چند شرکت ایرانی از جمله رادوکس قطعاتی از واترجت را در ایران می‌سازند و با یک پمپ خارجی مونتاژ می‌کنند. یک سطح بالاتر دستگاهی است که شرکتی در ترکیه ارایه می‌دهد. دسته چهارم دستگاه‌های درجه یک هستند، در این گروه دست‌کم از 3مارک معروف ایتالیایی و جندین مارک آلمانی و  امریکایی می‌توان نام‌برد. اگرچه قیمت خرید دستگاه‌های این گروه از دستگاه‌های گروه‌های دیگر بالاتر است، اما از دید کیفیت و کارایی و میزان هزینه در طول زمان به صرفه‌تر هستند. برخی شرکت‌های داخل ایران هم این دستگاه‌ها را عرضه می‌کنند.

 

خدمات پس از فروش

فناوری برش واترجت در ایران نوپاست، از همین رو تا اندازه‌ی بسیار زیادی نیازمند پشتیبانی فروشندگان است، از همین رو تامین قطعات، تضمین کیفیت و طول عمر دستگاه، خدمات رسانی به موقع در کارایی دستگاه نقش مهمی دارد، در این زمینه توصیه می‌شود پیش از خرید با خریداران پیشین مشورت شود.

 

مطالب مرتبط

: 1395/03/20     : 3089 : 1    : 9 شما نیز به این مطلب امتیاز دهید :
تصاویر این صفحه
تنظیمات
این پرونده را به اشتراک بگذارید :
Facebook Twitter Google LinkedIn

یادداشت کاربران
درج یک یادداشت :
نام کاربری :
پست الکترونیکی :
وب :
یادداشت :
کد امنیتی :
2 + 4 = ?

آخرین مقاله ها