بهینه سازی کارگاه ماشین ابزار

چگونه می‌ توان به بهینه ‌سازی در کارگاه ماشین ابزار دست یافت؟

روشی ۵ مرحله‌ای برای مقابله با چالش‌ های مربوط به زمان تحویل، کیفیت و هزینه سفارش‌ ها

طبق تحقیقات اخیر ،زمان تحویل، کیفیت و هزینه، سه چالش عمده‌ ای می‌ باشند که سازندگان ابزار با آن مواجه هستند. نگاهی به این موضوعات می ‌تواند منجر به یافتن راه حل مناسب برای از بین بردن و کم کردن نگرانی ‌های مرتبط با سه موضوع ذکر شده ‌باشد.

یک اشتباه معمول: یافتن راه حل بدون انجام تحلیل فرآیند

در صحبت با مسئولین اجرایی کارگاه‌ های ماشین ابزار، معلوم می‌ شود که تعداد زیادی از آنها زمان کافی برای تحلیل فرآیند های تجاری خود صرف نمی‌ کنند. تحقیقات نشان می‌ دهد تعداد زیادی از این تلاش‌ ها در یافتن راه حل مناسب با شکست مواجه می ‌شوند. به عنوان مثال، یک کارگاه ماشین کاری را در نظر بگیرید که در زمینه خرید دستگاه جدید، به منظور کاهش زمان تحویل، سرمایه ‌گذاری کرده است. هر چنداین سرمایه‌ گذاری سرعت تولید ماشین ‌ها را افزایش می ‌دهد، اما محدودیت‌ های جدیدی در فرآیند ایجاد می‌ شود و نهایتا زمان تحویل کلی افزایش می ‌یابد.

کارگاه تولیدی دیگری که در زمینه زمان تحویل با مشکلاتی مواجه بود، به تدریج سفارش‌ های خود را به کارگاه ‌های دیگر می ‌فرستد. هر چنداین کار هزینه آنها را افزایش می‌ دهد اما ارتباط قوی با بقیه صنایع و کارگاه‌ ها این موضوع را خنثی می‌ کند و در حالت کلی زمان تحویل بهبود می ‌یابد.

با توجه به تحلیل‌ های انجام شده از مجریان و اجرا کنندگان طرح ‌ها در شرکت‌ های تولیدی این نتیجه حاصل می‌ شود که در اکثر موارد با توجه به سرمایه‌ گذاری‌ های انجام شده نتیجه دلخواه به دست نمی ‌آید؛ از این رو، واضح است که کارگاه‌ های تولید علاوه بر تکنولوژی به چیز برتری نیازمند هستند؛ به کسی احتیاج دارند که بتواند فرآیند تجارتی آنها را بهبود بخشد.

بهینه‌ سازی کارگاه‌ های تولید ابزار

نقطه شروع این بهینه ‌سازی و ارتقاء بخشی به دست آوردن درک صحیح از اهداف تجاری می‌ باشد. در فرآیند تحلیل، می‌ توان به مجموعه‌ای از اهداف رسید که با اهداف کلی و جهانی بسیار نزدیک می‌ باشند: افزایش تولید، کاهش زمان تحویل، کاهش هزینه، کنترل تغییرات مهندسی و افزایش رضایت مشتری به همراه انگیزه دهی به کارکنان.

سخت ‌ترین سوال طرح شده نحوه رسیدن به این موضوعات می‌ باشد. در راستای کمک به تولید کنندگان، رویکرد و راه حلی ۵ مرحله‌ای ارائه می ‌شود، که مورد آزمایش قرار گرفته و نتایج مثبتی را نیز به همراه داشته است.

۱-یافتن بهترین فرآیند و ادامه دادن

در اکثر موارد، شرکت‌ ها روی تکنولوژی ‌ها و نرم‌ افزار های جدید سرمایه ‌گذاری می ‌کنند، اما در اکثر موارد این موضوع محدودیت‌ ها را از بخشی به بخش دیگر منتقل می‌ کند و یا بار را به بخش دیگری تحمیل می‌ کند، همانطور که در مطالعات نیز دیده می ‌شود .اولین مرحله دست یافتن به یک فرآیند موثر و کامل می ‌باشد که تمام جنبه ‌های کار (ازقیمت گذاری اولیه محصول تا اتمام تولید محصول )را پوشش دهد. ورودی و خروجی هر مرحله می ‌بایست مشخص شده و میزان کیفیت مورد انتظار و ارزش افزوده محصول نهایی نیز مشخص شود. فقط زمانی می‌ بایست تکنولوژی جدید و یا روش جدید را مورد بررسی قرار داد که بر تمام فرآیند موثر باشد. می ‌بایست تاثیر روش ‌های جدید را بر تمام فرآیند در نظر گرفت نه فقط بر قسمت و بخش مورد نظر.

۲-جهت دهی و تقویت ارتباطات داخلی و خارجی

انتقال اطلاعات مستقیم بین تیم طراحی و مشتری، محیط کارگاه و خریدار نه تنها به واسطه کم کردن زمان انتقال داده‌ ها، سبب صرفه‌ جویی در زمان می ‌شود، همچنین قابلیت اطمینان داده ‌ها را نیز افزایش می‌ دهد، میزان خطا و دوباره کاری را کاهش می ‌دهد و نیاز به تغییرات مهندسی نیز کاهش می‌ یابد. برای شروع، استفاده از کاغذ پرینت شده، با هدف انجام کارهای عملیاتی را کاهش دهید.

۳-پیاده ‌سازی طرح ‌های سه بعدی و تولید

در راستای تلاش برای انجام مهندسی همزمان، پیاده ‌سازی مدل ‌های سه بعدی، زمان مدت از کار افتادگی کارخانه را تعدیل می‌ کند و خطا های تولید و ضایعات را نسبت به حالتی که اطلاعات به صورت دستی به دستگاه وارد می ‌شود، کاهش می ‌دهد، درست مانند حالتی که از اطلاعات و محیط کاری دو بعدی استفاده می ‌شود.

۴-بررسی مجدد برون سپاری

فعالیت‌ های برون سپاری در فرآیند طراحی ممکن است شرایطی را پیش آورد که کار در کارگاه شخصی طراحی برنامه‌ ریزی شود، به این ترتیب هزینه ‌ها کاهش یافته، موانع موجود بر سر راه ارتباطات برداشته شده و سرعت تحویل سفارش در بازار رقابتی افزایش می ‌یابد. ممکن است بعضی از فعالیت‌ های خاص با تمرکز روی ارتقاء ارتباطات و یکپارچه‌ سازی بخش‌ های مختلف طراحی و تولید در کل فرآیند، برون سپاری شوند.

۵-پیاده‌ سازی

کلید موفقیت در تمام فرآیند دارا بودن طرح پیاده‌ سازی صلب و ثابت است. طرح پیاده ‌سازی می ‌بایست تمام جنبه‌‌ ها و محدودیت‌ ها شامل اتفاقات غیر قابل پیش ‌بینی مانند افت و خیز تعداد سفارشات کاری کارگاه را در نظر بگیرد. برای حفظ مشتریان از هر گونه اثر منفی در طی این پیاده‌ سازی، حفظ  شرایط  نرمال و یا حتی کاهش زمان تحویل می‌ تواند از اولویت زیادی برخوردار باشد.

طرح بهینه ‌سازی نهایتا منجر به رویکرد عملیاتی خوبی می‌ شود که معمولا در فرآیند های تولید ابزار شامل مراحل کمی می ‌شود. مقاومت در مقابل تغییر طبیعی است، بنابراین ایجاد مشارکت بین تمام بخش‌ های ساختاری برای رسیدن به موفقیت طرح بسیار ضروری می‌ باشد. هزینه این تغییرات نیز می ‌بایست مورد بررسی قرار گرفته و مقدار دهی شود: در پیاده ‌سازی اولیه چه مقدار از تولید کارگاه کاهش یافته است؟ چه زمانی این کاهش به حالت عادی باز خواهد گشت؟ چه زمانی مقدار تولید از مقدار اولیه پیشی خواهد گرفت؟

سنجش میزان موفقیت از مهمترین اقداماتی محسوب می‌ شود که در فرآیند بهینه‌ سازی انجام می‌ شود. استفاده از این رویکرد سبب می ‌شود تا کارگاه‌ های ابزار به صورت محسوس بتوانند نتایج به دست آمده را لمس کنند، برای مثال ۳۰ درصد افزایش تولید و ۵۰ درصد کاهش زمان تحویل.

آیا شما فرآیند های خود را ارزیابی می‌ کنید؟

کاملا واضح و مشخص است. در دفعات بعد اگر به دنبال ارتقاء فرآیند هستید، مستقیما با راه حل شروع نکنید. به جای آن، در ابتدا تمام فرآیند را مورد بررسی قرار داده و به دنبال راهی برای بهبود آن باشید- از فرآیند نقل قول تا تحویل کالا.

مطالب مرتبط

: 1395/01/29     : 3217 : 1    : 9 شما نیز به این مطلب امتیاز دهید :
تصاویر این صفحه
تنظیمات
این پرونده را به اشتراک بگذارید :
Facebook Twitter Google LinkedIn

یادداشت کاربران
درج یک یادداشت :
نام کاربری :
پست الکترونیکی :
وب :
یادداشت :
کد امنیتی :
1 + 4 = ?

آخرین مقاله ها