تاريخچه ماشين تراش

 
◄ تاريخچه ماشين تراش:
 
ماشين هاي تراش که ابتدايي ترين نوع ماشينهاي افزار بشمار مي روند، تاريخچه آن بين قرن 17 و 18 شروع شده که در ابتدا معمولي ترين و يا قديمي ترين روش تراش، تراشيدن چوب بوسيله درخت بوده است. بدين معني که دو سر چوب را بين دو درخت قرار داده و يک طناب به شاخه درخت بسته و آنرا حول چوب مورد نظر پيچيده و طرف ديگر طناب را شخص ديگري گرفته و با دست طناب را به حرکت در مي آورد شخص دومي که در طرف مقابل قرار گرفته با رنده چوب را مي تراشيد اين قديمي ترين روش تراش چوب بوده است.
اولين ماشين تراش در سال 1740 در فرانسه ساخته شد. در اين ماشين وسيله چرخش محور اصلي بوسيله دست بود، يک دست گرداننده محور آن ( محور کار ) مستقيما روي دستگاه که به محور اصلي متصل است توسط دو چرخ دنده ساده به ميله پيچ بري متصل مي باشد قرار گرفته است. در اين نوع ماشين براي تعويض چرخ دنده هاي متفاوت جهت پيچ تراشي پيچ هاي متفاوتي پيش بيني شده بود.
 
 
 
در سال 1796 يک انگليسي به نام فيدمن براي اولين مرتبه ماشين تراشي ساخت که داراي ميله پيچ بري بود، که با عوض کردن چرخ دنده هاي روي محور اصلي و محور پيچ بري مي توانست پيچهاي مختلفي را بسازد.
در سالهاي 1800 و 1830 در ايالات متحده امريکا ماشينهاي تراشي ساخته شد که با بدنه چوبي و پايه آهني مجهز بود. در سال 1836 شخصي به نام پانتون در ماساچوست آمريکا ماشين تراشي با ميله پيچ بري ساخت. در سال 1853 شخصي به نام فريلند در نيويورک ماشين تراشي با ريلهايي بطول 20 فوت که کارهايي به قطر 10 اينچ را مي توانست بتراشد ساخت بدنه آهني و درشت آن جايگاه چرخ دنده هاي تعويضي بود. بعد از مدتي ماشينهاي بهتري از نظر قدرت و دورهاي بيشتري ساخته شد که بنام ماشينهاي تراش جعبه دنده اي معروف است. اين ماشينها داراي جعبه دنده دور و نيز جعبه بار مي باشد. که به آساني مي توان ماشين را خودکار نمود و کارهاي مختلف را تراشيد.
 
 
◄ انواع ماشين هاي تراش و ساختمان آنها:
 
1- ماشين تراش کوچک مرغک دار
2- ماشين تراش ابزارسازي
3- ماشين تراش معمولي نرم شده
 
4- ماشين هاي تراش با قطر کارگير و طول زياد
5- ماشين تراش پيشاني تراش
6- ماشين تراش عمودي
 
 
◄ ماشين تراش کوچک مرغک دار:
 
اين نوع ماشين تراش براي آموزش و تراش کارهاي کوچک مورد استفاده قرار مي گيرد و چون اغلب کارها را بين دو مرغک مي تراشند بهمين جهت آنرا ماشين تراش مرغک دار مي گويند. بعلاوه چون از اين ماشين براي
آموزش و کارهاي کوچک استفاده مي شود
اغلب دستگاه انتقال حرکت آنها بصورت
چرخ تسمه اي ساخته مي شوند.
از نظر اندازه، به دو شکل تقسيم مي شوند؛
ماشين تراش کوچک روميزي و ماشين تراش
کوچک پايه دار.
 
 
 
 
 
◄ ماشين هاي تراش ابزار سازي:
 
اختلاف اين نوع ماشينها با سايرين در اين است که ماشينهاي ابزار سازي داراي دقت بيشتري نسبت به ساير ماشين ها داشته و نيز بعضي از آنها با دستگاههاي مخصوص جهت تراشيدن کارهاي دقيقتر مجهز مي باشند. وظيفه اصلي اين ماشينها تهيه ابزار و شابلن براي کارخانجات توليدي و ماشينهاي تراش توليدي است. و چون از آنها براي کارهاي کوچک و بزرگ استفاده مي شود معمولا آنها را به دو صورت روميزي و پايه دار در دسترس قرار مي دهند. از نوع روميزي آن براي تراش قطعات کوچک و کوتاه که داراي قطر کم هستند استفاده مي شود.
ماشين تراش پايه دار بصورت يک ماشين تراش دقيق و نسبتا بزرگ که داراي سرعتهاي مختلف است ساخته شده اند بعلاوه با دستگاه ترمز دقيق براي قطع و کنترل کردن سرعت مجهز مي باشد. اين ماشين بوسائل ديگري جهت تهيه ساير ابزارها و کارهاييکه احيانا مورد نياز کارگاه مي باشد خواهد بود.
 
 
◄ ماشينهاي تراش معمولي نرم شده:
 
از اين ماشينها اغلب در کارهاي توليدي استفاده مي گردد زيرا که قدرت توليدي آنها زياد بوده و نيز قدري سنگين تر ساخته مي شوند. از طرفي چون براي انجام کارهاي مختلف مورد استفاده قرار مي
گيرند بدينجهت داراي مراحل سرعت بيشتر و نيز با بيشتر مي باشد که براي انجام کارهاي بزرگ بسيار مناسب است، و از نظر استحکام بر ساير ماشينها نيز برتري داشته و مي توان براي توليدهاي کم مورد استفاده قرار داد.
 
 
◄ ماشين هاي تراش با قطر کارگير و طول زياد:
 
اين نوع ماشينها براي تراش کارهايي که قطر آنها بزرگ و نيز داراي طول زياد هستند مورد استفاده قرار مي گيرند زيرا که ميز آنها بزرگ و ارتفاع محور اصلي ماشين تا روي ريل نسبتا زياد است. در بعضي از ماشينهاي تراش که داراي طول زياد مي باشند براي اينکه بتوان از حداکثر قطر کارگير استفاده شود، نزديک محور اصلي در قسمت ريل يک قطعه جاگذاري شده است هنگاميکه لازم باشد مي توان قطعه را از روي ريل جدا کرده و سپس قطعات با قطر زياد را تراشيد و نيز براي تراش کارهاي مخصوص مورد استفاده قرار مي گيرد.
 
معمولا اين نوع ماشينها را با دورهاي بسيار زياد طراحي نمي کنند و از طرفي استحکام و قدرت برش آنها بسيار زياد است، بدينجهت ميتوان با آنها حجم براده بيشتري را در يک زمان معين برداشت.
 
 
 
 
◄ ماشين تراش پيشاني تراش:
 
کارهائيکه قطر آنها زياد و طول نسبتا کمي دارند بوسيله اين ماشينها تراشيده مي شوند. موارد استفاده ديگر آنها در کارخانجات لکومتيو سازي مخصوص ساختن چرخهاي لکومتيو و نيز براي ساختن چرخ طيار (چرخ لنگر) بکار مي برند.
 
 
◄ ماشين تراش عمودي:
 
همانطوريکه از اسمش پيداست اين ماشين
بصورت عمودي قرار مي گيرد، دستگاه
قلم گير بصورت منشور چند ضلعي که
مي تواند عمودي در طول حرکت خطي
داشته باشد. دستگاه سه نظام آن بسيار بزرگ
است و بطور عمودي قرار گرفته و داراي حرکت دوراني است، که براي گرفتن کارهاي سنگين ميباشد. در سوراخکاري هم از آن استفاده مي کنند. و چون نسبتا سنگين است معمولا داراي سرعتهاي زياد نيست.
 
 
بیا ساقی بیار ان جام گلرنگ
بزن مطرب خدا را چنگ بر چنگ
چو اوباشی و رندی کار ما شد
دگر فارغ شدیم از نام و از ننگ
 
مطالب مرتبط

: 1393/09/16     : 7225 : 1    : 9 شما نیز به این مطلب امتیاز دهید :
تصاویر این صفحه
تنظیمات
این پرونده را به اشتراک بگذارید :
Facebook Twitter Google LinkedIn

یادداشت کاربران
درج یک یادداشت :
نام کاربری :
پست الکترونیکی :
وب :
یادداشت :
کد امنیتی :
3 + 2 = ?

آخرین مقاله ها