آموزش ساخت ماشین CNC

در این مطلب سعی داریم تا روش ساخت و کنترل یک ماشین سی ان سی در این مطلب سعی داریم تا روش ساخت و کنترل یک ماشین CNC را از ابتدا برای شما توضیح بدیم. تا بعد از مطالعه آن به قدرت کامپیوتر های خانگی در کنترل یک ماشین پی ببرید و بدانید که ساختن ماشین های CNC برای همه امکان پذیر است.

در این مطلب سعی داریم تا روش ساخت و کنترل یک ماشین سی ان سی در این مطلب سعی داریم تا روش ساخت و کنترل یک ماشین CNC را از ابتدا برای شما توضیح بدیم. تا بعد از مطالعه آن به قدرت کامپیوتر های خانگی در کنترل یک ماشین پی ببرید و بدانید که ساختن ماشین های CNC برای همه امکان پذیر است.
دستگاهی که ما انتخاب کردیم ساده و کوچک است تا همه بتوانند آن را با حداقل هزینه بسازند. ولی به راحتی می توان در سایزهای متفاوت گسترش داد.
شما با این CNC می توانید اجسامی مانند چوب ، پلاستیک ، فوم و مواد نرم را فرز کاری کنید.
همانطور که در عکس زیر می بینید برای ساخت آن نیاز به تجهیزات خاصی نیست و ازجاء آن را به راحتی در هر انبار و یا کارگاهی با قیمت ارزان یافت می شود.


قدم اول: قالب یا فریم
قالب اصلی کار باید کاملا تخت و تراز باشد . همانطور که در شکل زیر می بینید ما برای پایه ها از لوله های آب استفاده کردیم. برای سوار کردن محور عمودی Z هم ابتدا توسط یک سه راهی ارتفاع مورد نظر را بدست آوردیم و سپس توسط یک زانویی محل قرار گیری موتور دورانی را آماده کردیم.
البته در این عکس مشاهده می کنید که محور عمودی در وسط قرار نگرفته. این کار دلیل خاصی جز استفاده از امکانات موجود ندارد و می توان محور عمود را در هر ارتفاعی و هر مکانی قرار داد. فقط باید دقت کرد که محکم باشد و تحت بار دستگاه دچار گشتاور و لنگر نشود.

قدم دوم: پایه موتور و ریل برای محور X
حالا نوبت آماده سازی زیر ساخت لازم برای حرکت محور X است. در ابتدا باید ریل های حرکتی را قرار دهیم. برای این منظور می توان از میله پرده های آلومینیومی U شکل استقاده کرد. این ملیه های را سوراخ کرده و مانند آنچه در نمای کلی شکل زیر می بینید به لوله های آب پیج کنید. بهتر است برای اتصال به لوله ها از واشر استفاده کنید. بهتر است که برای دقت . کارایی بالا میاه های محور X با هم موازی باشند. ولی در کل نیازی به این کار نیست. دلیل آن را بعدا خواهید دید.

حال نوبت انتخاب موتور و مکانیزم حرکتی آن است. برای انتخاب موتور به بخش انواع موتورها مراجعه کنید.
برای تبدیل خرکت دورانی موتور به حرکت خطی از یک پیچ یا شفت روزه شده 1/4 inch استفاده می کنیم.
جزئیات اتصالات در شکل زیر به راحتی قابل ملاحضه هستند.

 

 

 

نحوه اتصال موتور به پایه یا همان لوله ها و همچنین اتصال محور موتور به شفت رزوه شده دقت کنید. برای اتصال موتور و شفت می توان از کوپلینگ هم استفاده کرد.
قدم سوم: تکمیل محور X
یک قطعه پلاستیکی بردارید. البته من از Plexiglas استفاده کردم. شما می توانید از آلومینیوم یا فلزات دیگر استفاده کنید. فقط دقت کنید تا مسطح و محکم باشد تا بتوانید یک آلومینیوم U شکل یا میله پرده را رمطابق شکل زبر وی آن سوار کنید.

او جسم دایره که در شکل زیر می بینید. یک یاتاقان یا بلبرینگ می باشد. می تونید از یک موتور یا چرخ جدا کنید یا این که از بازار بخرید. فقط دقت کنید زیاد بزرگ نباشه! حالا یک تیکه کوچیک از یک قطعه آلومینیومی را به آن وصل می کنیم. سپس یک پیچ 1/4 اینچ هم به طرف دیگر قطعه آلومینیومی وصل می کنیم.


یک مهره نسبتا بلند برداشته و مانند عکس زیر به دور آن الومینیوم بپیچانید! حالا شما یک کوپلینگ ساخته اید!

از یاتاقان برای حرکت دادن صفحه روی ریل محور X استفاده می شود و کوپلینگ هم به موتور این اجازه را می دهد تا با حرکت دورانی خود میز یا صفحه پلاستیکی محور X را جابجا کند. مطابق عکس یاتاقان و کوپلینگ را به صفحه متصل کنید.

قدم چهارم: محور Y
محور y هم شبیه به X ساخته می شود. اما با 90 درجه چرخش. کافی است دو ریل مانند قبل روی صفحه X و در جهت عمود بر ربل های محور X نصب کنید. یک موتور ، کوپلینگ و یاتاقان هم مانند قبل نیاز دارید. جزئیات بیشتر در عکس زیر قابل مشاهده است.


بعد از تکمیل جزئیات و کمی سلیقه به خرج دادن چیزی شبیه عکس زیر نتیجه کار دو محور خواهد شد.

 

 

قدم پنجم: محور عمودی Z
حالا دویاره باید فرایند محور های قبلی رو تکرار کنیم. خب من از یک پلکسی سفید استفاده کردم. دو تا ریل و یک موتور روش سوار کردم. سپس یک صفحه را بوسیله بلبرینگ و ریل متحرک می کنیم.

حالا می خواهیم استفاده ای متفاوت از مهره داشته باشیم. چهار استوانه سوار شده روی شکل زیر وظیفه نگهداشتن ابزار موتور را دارا می باشند.

می توانید مهره سوار شده را روی شکل بدقت ببینید تا بخوبی متوجه استفاده جدید آن شوید!

با توجه به اینکه این صفحه برای تحمل وزن موتور و ابزار آن و همچنین بالا و پایین کردن ان است ممکن است بر اثر وزن از ریل خارج شود بنابراین بهتر است برای محکم کاری چند تا رولربرینگ رو به سیستم اضافه می کنیم.

شکل تکمیلی!

قدم هفتم : اتصال قطعات
خب! حالا ما موتور ابزار یا اسپیندل که همان دریل می باشد را به محور عمودی وصل می کنیم. حالا یک سازه مکانیک داریم

حالا محور عمودی را به جایگاه اصلی و پایه آن وصل می کنیم.


نمای کلی دستگاه

این دستگاه خیلی ساده است و ما از اضافه کردن جزئیات برای کوتاه شدن مطلب خود داری کردیم. ولی تکمیل این طرح به عهده شماست. حالا شما باید کمی از حس مهندسی و کمی ذوق و سلیقه خود استفاده کرده و ان را تکمیل کنید.

عکس های زیر حاصل دسترنج شما رو نشان می دهد

.

مطالب مرتبط
    تنظیمات
    این پرونده را به اشتراک بگذارید :
    Facebook Twitter Google LinkedIn
    برچسب ها

    یادداشت کاربران
    • امین []
      1 Like disLike 0
      دست شما درد نکنه ولی آموزش ناقص به نظر من بی فایده است چون قسمت اصلی مدار ی است که باید با کامپیوتر و دستگاه ساخته شده ارتباط برقرارکنه و بتواند فرمان داده شده را اجرا کند اگه ممکنه در مورد مدار توضیح بده به هر حال از توضیحات ناقص زشما ممنون موفق باشید
    • Guest []
      0 Like disLike 0
      سلام ممنون از آموزش فقط اگر امکانش هست ساخت مدار دستگاه را هم آموزش بدین
    • reza []
      0 Like disLike 0
      شما قسمت اصلیشو نگفتید تا اینجاش ک اطلاعات خاصی نمیخوتست با دیدن یه دستگاه cnc میشد اینارو فهمید،لطفا کاملش کنید و ممنون از شما
    • Guest [alirezabarati99(at)ymail.com]
      0 Like disLike 0
      با سلام ممنون از توضيحات خوب شما لطفا راجع به مدار درايور و رابط استپينگ موتورها اوضيخ بديد؟
    • mohssen []
      1 Like disLike 0
      سلام درسته مطالب کامل نیست اما خیلی خیلی مفیده ممنون و متشکر
    • احســـآن []
      1 Like disLike 0
      سلام و خسته نباشید " کاش فیلم این کار رو میگرفتید و در آخر به کمک یه سیستم خانگی طرحی رو سی ان سی میکردین"
    • Khabat [Khabatfaraji(at)rocketmail.com]
      0 Like disLike 0
      سلام توضیح برای شروع و ایجاد انگیزه ساخت بسیار عالی بود در واقع اموزش بدوی کا اصلا موتور چگونه حرکت کنه عالی بنظر میاد باتشکر
    درج یک یادداشت :
    نام کاربری :
    پست الکترونیکی :
    وب :
    یادداشت :
    کد امنیتی :
    5 + 2 = ?

    آخرین مقاله ها